marketing branding fotografi videografi

Care este diferenta intre marketing si branding?

Pentru a avea succes in acest domeniu este mai mult decat obligatoriu ca numele vostru sau firma voastra va trebui sa devina un brand. Trebuie sa facem o diferenta intre acesti doi termeni: marketing si branding. Sunt cativa pasi care duc de la un termen la altul. La inceput te prezinti ca fiind un fotograf extraordinar, asta inseamna marketing. Inseamna ca incepi sa-ti expui munca, sa devii vizibil, sa depui niste eforturi pentru a te prezenta oamenilor. Dupa anumiti pasi ajungi ca alte persoane sa vina in fata sa-ti spuna ca esti un fotograf extraordinar. Lucrul asta il face brandingul. Pe scurt: la inceput iti faci marketing (sa evoluezi, sa te vada lumea), iar la final nu mai trebuie sa faci marketing, tu devii un brand si altul iti face marketingul gratuit. Simplu, nu?

1. Logo

Cati dintre voi a apelat la o agentie de publicitate care face un logo profesional? Pe internet gasiti destul de multe firma care fac logo-uri chiar gratuite. Feriti-va sa va faceti singur logo-ul, voi sunteti implicati emotional, il veti face dupa lucruri care va plac voua, dar nu stiti ca inseamna sa faceti unul sau cum trebuie gandit un logo. Actionati in acest sens si apelati la oameni profesionisti. Daca nu aveti resurse suficiente, cautati pe Google si veti gasi site-uri care ofera logo-uri gratuite. Daca doriti sa faceti un model mai avansat va trebui sa platiti, dar va ofera cateva idei in mod total gratuit. Cel putin va puteti inspira de acolo in privinta ideilor. Logo-ul trebuie sa fie: foarte simplu, vizibil si de impact maxim. Daca nu va avantajeaza numele faceti un brand. Daca oferiti servicii foto video nu mergeti pe un singur brand (nume), ex: Popescu Ion, alegeti un nume brandabil (inventat chiar) si va reprezenta un avantaj pe termen lung.

2. Site-ul

Din pacate in ultima perioada site-urile personale sunt de dezinters pentru fotografi sau videografi. Acum cativa ani se spunea ca “Oglinda fotografului este site-ul”. Sa stiti ca si acum tot asa este! Un client care va doreste pe voi nu are timp sa se uite in cativa ani de activitate pe facebook-ul vostru, sa filtreze, etc. Ei nu au rabdare, traim in era vitezei, nu au timp mai mult decat cateva minute sa te vada, sa te analizeze. Si atunci ce face? Intra pe site. Iar voi ce aveti acolo? Un site foarte bine facut, ca la carte, cu portofoliul vostru, micut si bun, informatii personale despre voi, deci oglinda voastra.

Daca nu ai site si nu te regasesti in Google in viziunea clientului tu nu esti un fotograf profesionist. Adresati-va oamenilor care gandesc mai mult, acestia au si nuntile cele mai frumoase, bani mai multi, mirese frumoase, rochii elegante, etc. Oamenii care gandesc mai mult isi doresc si mai mult de la voi. Acesti oameni care intra pe site vad cum ganditi voi efectiv: daca ti-ai ales o tema premium pentru site, daca il faci aglomerat sau mai putin aglomerat, daca stii sa scrii, daca ai un blog si daca ai o sectiune “despre noi”.

3. Facebook

Oamenii au acces in ziua de azi foarte usor la informatii, suntem in era digitala, avem acces la mult mai multa informatie fata de acum 10-15 ani in urma, suntem mai bine informati. Oamenii au alte asteptari, alte metode de filtrare si pot cataloga foarte usor alti oameni. Avem tendinta (gresita) de a ne forma opinii despre alte persoane foarte usor pe baza unor intamplari sau postari pe facebook. Cand postati pe Facebook-ul personal faceti-o sa fie bine gandita. Sa va puteti atinge niste obiective sau sa va atingeti un scop anume. Nu o faceti de amuzament, nu intrati in polemici cu religia, politica, fotbal, nu va aratati apartenenta intr-o anumita directie. Este foarte posibil ca celuilalt sa nu-i placa. Si astfel vei pierde un potential client din cauza ca tu ai postat ca tii cu Dinamo si el tine cu Steaua. Nu dati share la filmulete comice, toata lumea vede toate filmuletele de pe facebook, puneti informatii de calitate. Pe pagina de facebook personala este recomandat sa puneti informatii despre voi cat mai multe, despre voi ca persona, ca familie si ca fotograf. Oamenii care va doresc pe voi, va urmaresc de ceva timp. Daca vei posta materiale de slaba calitate atunci postarile tale vor fi vazute de foarte putini oameni datorita algoritmului de la Facebook care penalizeaza postarile neinteresante sau slab calitative, facebook-ul vrea continut de calitate, fiti mai selectivi cand postati o informatie pe facebook.

4. Parteneriate

Voi mergeti la nunta si faceti fotografii. In nunta respectiva sunt implicate foarte multe persoane. Printre aceste persoane si firmele de decoratiuni. Stiti ca firmele de decoratiuni nu au fotografii niciodata? Cati dintre voi trimit fotografii la fetele care decoreza? Niciunul.

Fetele care decoreza cer fotografiile de la mirese. Cand vor sa-si faca site-ul sau sa posteze cateva poze profesionale pe Facebook, dupa cateva luni contacteaza miresele si cer fotografiile cu decoratiuni. Nu ar fi mai frumos ca atunci cand editati nunta sa faceti voi o selectie, sa va puneti logo-ul vostru vizibil pe florile alea, sa faceti un montaj in Fundy (dureaza cateva secunde) si sa le trimiteti voi direct? Ele sa le puna pe facebook, sa-si faca printuri, albume, site, etc. si sa-ti faca reclama gratuita?

Ele nu au fotografii. Ele o sa va recomande. De ce? Pentru ca se vor gandi ca le veti trimite din nou fotografii. Nu precum fac toti ceilalti fotografi ca nu trimit nicio o fotografie. Daca voi faceti permanent lucrul asta o sa aveti recomandari de la ele, recomandari foarte bune. Sunt nunti valoroase, bine platite. Ganditi-va ca la firmele de decoratiuni vin clienti care cheltuie si cate 10-20.000 euro pentru o nunta, e clar ca mireasa isi doreste ceva frumos si ar investi oricat intr-un fotograf.

Acelasi lucru il puteti face cu dansatori, candy bar, invitatii de nunta, makeup artisti, ursitoare de botez si restaurante.